Kriza je razgalila podjetja v Sloveniji in svetu. Če so bile nekatere napake, neoptimalnosti in bližnjice do sedaj sprejemljive, bo po krizi, ko bo treba nadomestiti zaostanek, pokriti nastalo škodo in se predvsem odzvati na zmanjšana naročila, prostora zanje vedno manj.

Tako kot pri vrhunskem športu tudi v poslu vsaka malenkost šteje. Tam jih merijo v stotinkah, tu pa v odstotkih učinkovitosti. In če se tam borijo za medalje, se bodo podjetja po krizi borila za preživetje na trgu. Sedaj je čas postoriti vse tisto, kar bi že morali, a ni bilo nikoli časa.

V ta namen začenjam serijo blogov, kjer bom razmišljal o ključnih izzivih, ki jih vidim v proizvodnji in so aktualni vedno, ne samo po krizi. Po krizi bodo le še potencirani.

Ste pripravljeni na novega Kupca, ki bo učinkovitost proizvodnje postavil pred še večjo preizkušnjo?

Eden izmed ključnih izzivov v proizvodnji je zagotavljanje visoke ravni učinkovitosti. Od nje je odvisno, koliko denarja bomo »vrgli stran« oziroma kolikšna bo realna lastna cena izdelka. Stopnja učinkovitosti nam tudi pove, koliko večji dobiček bi lahko imeli.

Največji »ubijalec« učinkovitosti pa je kompleksnost, ki raste s številom izdelkov v našem portfelju, z njihovimi različicami, nižanjem serij ter vse večjim številom faz proizvodnega procesa. 

Če bi torej imeli toliko izdelkov, kot imamo linij in neskončno (ali vsaj dovolj veliko) naročilo, bi lahko na vsaki liniji proizvajali po en tip izdelka 24 ur na dan. Brez ustavljanja, brez izgub in z izjemno učinkovitostjo.

Do zdaj so se podjetja spoprijemala s tem izzivom s standardizacijo ter omejenim številom različic izdelkov. Hkrati so kupcem postavljala pogoje večjih naročil.

A svet okoli nas se spreminja – že pred krizo se je, po njej se bo še bolj. Mi se spreminjamo in naše nakupne navade prav tako.

Na trg vstopa nov Kupec, no – v številnih panogah je že vstopil – in nanj se bo morala proizvodnja podjetja prilagoditi.

Glavne karakteristike modernega Kupca bi sam opisal v naslednjih točkah:

Personalizacija:

  • Naveličan vsakdanjosti, bi rad stopil iz povprečja. Želi imeti svoj osebni slog.
  • Če je včasih želel kar so imeli drugi, si danes želi nekaj česar nima nihče.
  • Tudi če mu je pri sosedu izdelek všeč, bi ga imel v drugi barvi ali z drugačnimi dodatki.
  • Odločil se bo torej za izdelke in posledično podjetja, ki se lahko prilagodijo njegovim željam in potrebam.

Internet:

  • Vse več kupuje na spletu – in trend se definitivno ne bo zmanjšal. Nekaj si zaželi, izbere in naroči z dostavo na dom. Zanj je to enostavnejše, cenejše in udobnejše.
  • Nakupuje preko velikih spletnih trgovcev kot sta Amazon in Ebay, ali v Sloveniji Mimovrste, ki ne naročajo na zalogo, ampak naročijo le toliko kot potrebujejo v danem trenutku.

Vpliv mnenja:

  • Mnenje drugih uporabnikov mu je zelo pomembno. Prebere komentarje, pregleda forume, in na podlagi tujih mnenj sprejme odločitev o svojem nakupu.
  • Zato se še nikoli do zdaj ni bilo tako pomembno, se odzvati na individualne potrebe kupcev, jim zagotavljati »on-time« dostavo in visoko kakovost.

Prilagoditi se na potrebe takšnega Kupca torej neizbežno pomeni, da bodo podjetja morala žrtvovati učinkovitost in:

  • povečati število izdelkov
  • povečati število različic – personalizirani izdelki
  • omogočati majhne serije – vse do 1 kosa na serijo
  • proizvajati z zelo malo napakami – zagotavljanje visoke kakovosti

B2B podjetja, ki ne proizvajajo za končnega kupca, pri tem ne bodo izjema. Kupci njihovih kupcev bodo le te prisilili v spremembe, in oni bodo ostali zvesti tistim dobaviteljem, ki jim bodo lahko sledili.

Kako se odzvati na ta izziv in predvsem kako ga obrniti sebi v korist ? S tem izzivom se bodo namreč srečevali vsi. Od odziva nanj pa bo odvisna konkurenčnost podjetja na trgu.

Kakšno pot torej obrati?

Spomnimo se najprej, zakaj so majhne serije in velik sortiment izdelkov problem:

Zastoji na linijah:

Številne menjave orodij in čiščenja, ki jih je treba pravilno planirati. Potrebno je najti pravo kombinacijo zaporednih izdelkov, da so menjave čim hitrejše in pri tem paziti, da izbrana kombinacija ne povzroči prehitrega pomanjkanja zaloge materiala oz polizdelkov ali da pride do zamujanja rokov dobav. Predvideti moramo vse možne kombinacije in vse možne napake, ki se nam lahko zgodijo.

Stres:

Kako bomo vse to naredili? Ne želimo si kaosa v proizvodnji in zavedamo se stresa, ki ga prinese usklajevanje vseh procesov. Torej imamo predvsem operativni problem – potrebujemo jasna navodila, ki bodo dovolj zanesljiva in natančna, da bodo preprečila napake in zmanjšala stres ob povečani kompleksnosti proizvodnje.

Nadzor:

Pri velikem številu malih naročil je potrebno veliko usklajevanja. Potrebno je uskladiti material, podfaze, stroje, orodja, da bomo imeli pravi čas narejene vse polizdelke na vseh fazah proizvodnje. Tako se izognemo možnosti, da bi nam del proizvodnje stal zaradi nedokončanja predhodne fazo in s tem ogrozili pravočasno dobavo naročil. Razmisliti je potrebno tudi o morebitnem ozkem grlu, ki se bo pojavilo le ob določeni kombinaciji naročil? Velik problem je torej imeti nadzor nad celotnim procesom proizvodnje, da bo le-ta tekel nemoteno.

Kakšna je rešitev?

Za spopad s kompleksnostjo potrebujemo orodje, ki lahko predvidi veliko količino kombinacij vnaprej in preprečuje napake, ima nadzor nad celotnim procesom in daje proizvodnji jasna in zanesljiva navodila.

To lahko dosežemo z avtomatskim planiranjem, saj AI lahko napove in predvidi veliko količino kombinacij, lahko pregleda vse medsebojne odvisnosti in ima sistem pod kontrolo ter opozarja na napake. Hkrati pa nam avtomatsko planiranje, ki je prilagojeno naši proizvodnji, poda jasna in zanesljiva navodila, kako organizirati proizvodnjo.

Najboljši ničesar ne prepuščajo naključju. Zdaj je čas, da splanirate svojo prihodnost.

           

 

Pia Plevnik

Marketing

Ne spreglejte sorodnih člankov